Het 1m50Loket.nl bouwt geen 150cm-samenleving

Behoefte vanuit de markt

Even voor Pasen ontstond bij Artishock het idee van het 1m50Loket. Artishock heeft vervolgens de handen ineengeslagen met het bedrijf CrowdCom en 2 dagen later waren we ‘live’. Waarom dit loket? Omdat het inspeelt op een schreeuwende behoefte vanuit de markt. Horeca, winkeliers, scholen, sportaccommodaties, bedrijven, kerken, ziekenhuizen, theaters, musea, roep maar door: men moet iets met ‘het nieuwe normaal’ –of het tijdelijke abnormaal– want de economie zou zich wel eens snel kunnen openen. Op de eerste plaats hebben ze geen idee waar ze nu precies aan moeten voldoen. Wat zijn de regels? Tegelijkertijd ontbreekt het deze partijen aan 1. Ruimte 2. Tijd 3. Middelen en last but not least 4. Kunde en Creativiteit om hun situatie aan te passen en in te richten, zodat de bezoekers zich straks op diezelfde plek veilig én vertrouwd voelen en het ook nog aantrekkelijk vinden om er naar toe te gaan.

 

Hygiëne en afstand als middel

Twee maatregelen zijn in ieder geval heel belangrijk: Hygiëne en afstand. Laten we deze maatregelen echter als uitgangspunten hanteren en niet met elkaar met meetlatten een 150cm-samenleving gaan bouwen. 1m50 is een middel en geen doel. 1m50 is een metafoor voor iets veel belangrijkers: Gepaste afstand houden om besmettingsrisico’s te minimaliseren. We zitten in een intelligente lockdown. We willen niet naar plexiglas-restaurants toe met afzetlinten en hekken voor de deur. Verbodsborden, kruizen, afsluiten en verbieden werkt voor publiek echt averechts. Met deze denkwijze hebben we binnenkort overal bordjes en hekken. Wat dan wel? Bied alternatieven, informeer ruim op tijd over drukte, betrek je ketenpartners en omgeving erbij en denk na hoe we de situatie flexibel in kunnen richten. Communicatie is belangrijker dan ooit geworden. Kortom: Laten we kijken wat er binnen de kaders van de protocollen wél kan en wat zoveel mogelijk bij ons gedrag past zodat het bijna natuurlijk gaat worden, al lijkt dat nu nog onnatuurlijk…

 

Wat is het doel van het 1m50Loket?

Het loket helpt alle partijen die vragen hebben over aanpassingen van hun bestaande situaties in de Coronaperiode voor zolang het duurt. Met als doel, zoals eerder gezegd, de besmettingsrisico’s te minimaliseren. Ons doel is niet om je meubilair op anderhalve meter afstand van elkaar te zetten. Dat hoort niet bij intelligente mensen die in een intelligente lockdown zitten. Laten we met de parameters afstand én hygiëne in ons hoofd onze medewerkers en bezoekers op gedrag sturen en elkaar op gedrag aanspreken. Er kan zoveel wél!

Het loket is nu 2 weken open en blijkt nu al een verzamelpunt van ideeën en oplossingen te zijn, die we samen met de aanvragers bedenken. Samen sterk!

Wat doet het 1m50Loket?

We maken een Quick Scan van een situatie die aangepast moet worden voor een eventuele toekomstige open up van de economie, of dat nu een school, bedrijf, café, restaurant, winkel of sportvereniging is. Wij checken ter plekke 3 aspecten:

  1. Veiligheidstechnische en logistieke aspecten
  2. Sfeer- en belevingsaspecten
  3. Communicatieve aspecten.

Binnen enkele dagen ontvangt de aanvrager een uitgebreid rapport met eerste bevindingen en aanbevelingen voor het vervolg.

Vervolgens kan de aanvrager:

  1. Direct met onze Quick Scan-bevindingen aan de haal gaan en dat is niet altijd verstandig for your best sake 😉
  2. Kiezen voor een plan op maat (bij complexe situaties)
  3. Kiezen voor standaardproducten en diensten die op onze site staan en al ontwikkeld zijn: van signing pakketten, introductievideo’s tot telsoftware, hygiënezuilen, trainingen gastvrijheid voor medewerkers en reserveringssystemen voor de horeca. Kijk eens op 1m50Loket.nl/producten

Nieuw: Quick Win-pakket: zelf aan de slag!

Voor de winkeliers, horeca en andere ketens/branches hebben we een pakketje samengesteld waarmee je meteen zelf als ondernemer aan de slag kan. Dit pakketje bestaat uit :

  1. Tips & tricks voor logistieke oplossingen en routings in je zaak
  2. Creatieve ideeën voor sfeer en inrichting in je zaak
  3. Tips & tricks voor de communicatieaanpak van je bedrijf
  4. Een instructievideo van de huisregels die je kunt plaatsen op je website, social media en op eventuele schermen in je zaak
  5. Een basis-signing-pakket van mooie verwijsborden en vloerstickers.

 

Wat kost dit Quick Win-pakket? Ik verwacht dat we je met deze eenmalige kosten blij gaan maken. Het virus is onder ons en is voorlopig niet weg dus het is de investering meer dan waard. Geef als belangenvereniging, branche of individuele winkel, café of restaurant je belangstelling aan bij info@1m50Loket.nl en je ontvangt een mooie prijs. Voor groepsaanvragen vanuit een belangenvereniging of branche maken we een extra mooie prijs.

Weet jij ook even niet hoe met de nieuwe situatie om te gaan en waar te beginnen? Kijk dan eens op 1m50loket.nl en vraag een Quick Scan of info over de Quick Win aan. Samen zijn we met afstand de beste!

Mechtild Stultiens, directeur eigenaar van Artishock en samen met CrowdCom initiatiefnemer van 1m50Loket.nl

Mechtild